sklep internetowy

O czym warto pamiętać tworząc regulamin sklepu internetowego?

Jest to najbardziej podstawowy dokument, jaki taki sklep powinien posiadać. To właśnie na jego mocy świadczone są usługi dla wszystkich zainteresowanych klientów. Jak stworzyć regulamin internetowy? Dobrą praktyką jest dać już gotowy dokument do sprawdzenia prawnikowi, aby przejrzał go pod kątem tego, czy jest zgodny z prawem. Okazuje się bowiem, że bardzo wiele takich regulaminów niestety zawiera szereg klauzul niedozwolonych, które najczęściej uderzają w prawa konsumenta. Drugą ważną rzeczą, której warto jest mieć świadomość to, że za różnego rodzaju nieprawidłowości można otrzymać stosowną karę. Może ona wynosić od 1,5 tysiąca złotych nawet do 10% całości obrotu sklepu za rok poprzedni. Jak zawsze, także i w tym przypadku- nieznajomość prawa szkodzi, lepiej więc unikać takich sytuacji, kiedy tworzone przez nas dokumenty są sprzeczne z obowiązującymi przepisami.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Już na samym początku tego dokumentu obowiązkowa jest dokładna informacja odnośnie przedsiębiorcy, który jest jedną ze stron zawierania umowy o sprzedaż. Kolejnym istotnym aspektem, jaki na pewno powinien znaleźć się w regulaminie jest wskazanie, w którym momencie dokładnie taka umowa jest zawierana. Ważnymi kwestiami są aspekty związane z dostawą zamawianych produktów, co powinno być szczegółowo opisane w osobnym paragrafie. Należy też wskazać w jaki sposób klienci powinni dokonać płatności za zamówione towary.

Regulamin powinien przewidywać możliwość, kiedy klient może odstąpić od zawartej umowy. Zgodnie z przepisami, powinien to być okres minimum 14 dni od momentu, kiedy klient otrzyma przesyłkę z zamówionym towarem. Analogicznie, w regulaminie należy wskazać, jakie są związane z tym wyjątki, a także należy opisać cały proces reklamacyjny.

W jaki sposób klient może zwrócić zakupiony towar?

Kwestie ewentualnych zwrotów również bywają problematyczne, głównie jeśli chodzi o aspekty związane z pokryciem kosztów wysyłki- zarówno towaru do klienta jak i zwracanego towaru przez klienta do sklepu. W niektórych sklepach możemy spotkać się z informacją o tym, że zwrot jest dla klienta darmowy, a więc odsyłając towar nie będzie on ponosił żadnej opłaty za przesyłkę. Najczęściej jednak, jeśli taka informacja nie zostanie podana, klient musi pokryć koszt odesłania towaru, natomiast sklep jest zobowiązany do tego, aby nie tylko zwrócić mu pieniądze za zakupioną rzecz, ale i te pieniądze, które klient wpłacił na poczet kosztów dostawy. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku reklamacji- wówczas sklep powinien pokryć także i te koszty, które wiążą się z koniecznością odesłania towaru. Warto też wiedzieć o tym, że klient powinien mieć możliwość rozpakowania przesyłki i sprawdzenia jej stanu technicznego lub też- w przypadku odzieży- jej przymiarki. Rzeczą oczywistą jest po zawarciu umowy o sprzedaż na odległość, sklep nie może wprowadzać żadnych zmian w tym właśnie dokumencie.